Followers

Thursday 29 December 2011

Cara Selesai Setiap Masalah


Setiap manusia itu mempunyai masalah, waima para Nabi juga tidak terlepas mendapat masalah. Masalah itu kan dugaan atau ujian yang Allah SWT beri untuk tambahkan pahala kita, untuk bekalan kita di akhirat yang abadi apabila kita sabar di dunia tetapi di sini masalah itu bukan persoalannya. Persoalannya bagaimana kita mahu menangani masalah itu? bagaimana mahu lari daripada masalah yang membelenggu hidup kita sehari-hari. Tidur berhari-hari biar masalah itu hilang sendiri?  tapi sampai bila kita mampu pejamkan mata selagi masalah itu tidak selesai atau kita cerita kepada orang lain masalah itu, orang lain boleh mendengar dan menasihati tetapi tidak mampu untuk selesaikan masalah kita sebab mereka pun ada masalah mereka juga. Bunuh diri? Astaghfirullahal’azim, minta di jauhkan kita daripada golongan munafik itu.

Pada saya caranya mudah sahaja, mahu atau tidak kita kena juga hadapinya. Sampai bila kita mahu lari daripada masalah selagi kita tidak selesaikannya. Selagi kita biarkan satu masalah itu tidak di selesaikan, semakin banyaklah masalah yang lain akan datang. Saya tertarik dengan kata-kata motivasi daripada En. Mohd Rizal Hassan salah seorang Fasilitator saya semasa saya mengikuti latihan siswazah di Permodalan Nasional Berhad sebelum ini, petikan yang pendek tetapi cukup berkesan ‘ Every problem has a solution, Every solution begins with me!’. Anda boleh nampak bukan, setiap masalah itu ada jalan penyelesaiannya dan setiap penyelesaian itu bermula dengan kita. Bermakna kitalah kena bertindak dengan sendiri untuk selesaikannya sendiri dan bukan orang lain.

Tidak perlu lari daripada masalah, lebih jauh kita lari daripada masalah, lebih dekat masalah itu datang kepada diri kita malahan masalah itu mungkin akan membawa lebih banyak masalah-masalah yang lain. Ibarat juga seperti sudah jatuh di timpa tangga, begitulah masalah yang lain datang kepada kita. Masalah apa yang anda hadapi? kerja? kewangan? Cinta? belajar? dan apa sahaja masalah, sila hadapinya dan cuba untuk selesaikannya. Bercakap nampak mudah, mahu lakukan ingat mudah, saya tahu itu yang ada dalam fikiran anda, buang yang negatif, kita berfikir secara positif sebab kita mahu selesaikan masalah, bukan menambah masalah.

Saya ambil contoh untuk masalah cinta sebab saya tahu, manusia itu semua ada hati dan perasaan, perasaan ingin di cintai, perasaan mahu bercinta, segala perasaan dan perasaan lah. Kebanyakan masalah putus cinta kerana kekasih curang, kerana kekasih tidak menghargai, kerana kekasih itu, kerana kekasih ini. Beginilah, yang sudah berlalu biarkan ia pergi walau sakit hendak hadapinya, rawatlah hati, tidak perlu berendam air mata kepada yang tidak sudi, rugilah air mata kita yang berharga itu. Kita hadapinya dengan tenang, kita beri semangat kepada diri kita sendiri, kita tanam kepada diri kita, kita pun boleh bahagia, jangan tanam benci kerana selagi kita membenci dia, selagi itu rasa kasih kita akan mendalam, percayalah. Maafkan sahaja si dia, dan kita teruskan hidup kita seperti biasa, kita berkawan dengan semua orang dan bila kita dapat buat orang tersenyum, kita juga tersenyum bermakna masalah kita telah pun selesai.

Anda tidak dapat menerimanya? terpulanglah kerana saya boleh beri nasihat sahaja, yang boleh selesaikan masalah anda itu hanya anda sendiri. Ingat, penyelesaian itu bermula daripada kita sendiri. Selamat menghadapinya dan menyelesaikan dan lebih berkesan bersama doa yang tidak putus. Allah tidak pernah menghampakan doa hamba-Nya selagi kita meminta tanpa putus asa. Namun ingat sesuatu, apa yang terjadi ada hikmahnya. Duri hari ini mungkin bunga esoknya, terimalah segala ketentuan dengan tenang.

3 comments:

  1. hadapi masalah murung dengan sentiasa senyum diawal pagi-pagi serta bersyukur kepada ilahi insyaallah hati akan lapang jika sentiasa mengaktifkan getaran positif setiap pagi .

    ReplyDelete
  2. jemput join contest dear =) http://cikwanbulat.blogspot.com/2012/05/contest-saya-cantik-bila-bertudung.html

    ReplyDelete