Followers

Tuesday 16 August 2011

Bila patah hati ....


Sakitnya perasaan ini, puas dipujuk hati yang telah di lukai ini. Bukan sedikit air mata ini keluar malahan sudah seperti empangan pecah jadinya namun tiada yang mampu menahannya. Setiap kali memandang katil, air mata mulalah mahu merembes keluar kerana di situlah kenangan yang mana saat itu duduknya diriku membalas mesej dan menjawab panggilan telefon si dia tetapi kini katil itu juga kaku sepertiku. Buka radio dengar pula lagu-lagu putus cinta, lagilah mengalir air mata ini. Aku benci dia! Benci dia! Kenapa sanggup dia mencurangi aku?! yang jadi mangsa bantal di atas katil kaku itu, habis robek dengan kuku ‘pontianak’ ku ini. 

Dunia rasakan bagai tidak bernyawa, hanya yang ada kesuraman membelenggu jiwa, tiap kali mata terbuka, yang terbayang wajah si dia, puas diusir ia tetap menjelma bagaikan mengejek diri ini. Nasihat mencurah hanya di biarkan masuk telinga kanan tembus telinga kiri, hidup bagaikan mahu mati, itu jalan penyelesaian yang lebih baik. Makan minum langsung di biarkan, di seksa tubuh badan yang minta di isi, kejamnya hati menguasai diri sehingga fikiran langsung tidak berpeluang mencelah agar rasional kembali berada sama di hadapan.

Itulah kita bukan bila patah hati, semuanya jadi tidak keruan kerana cinta kekasih yang awalnya janji hidup semati tetapi bila sudah puas dapat mempermainkan perasaan kita, janji itu jadinya ibarat menanam tebu di pinggir bibir. Senangnya insan yang menjual cinta dengan murah sekali pada sesiapa yang mahu dipermainkan olehnya. Lebih mudah dan kata pasarnya ‘test market’. Tidak tahukah balasan itu pasti ada, mungkin setelah permainkan perasaan orang lain anda boleh kecapi bahagia lagi tetapi selamanyakah kebahagiaan yang akan anda kecapi? 

Yang dikecewakan, usah kecewa dengan cinta murahan itu, murah sangat harganya untuk di bayar dengan air mata berharga anda itu. Bangkit dan bangunlah, beri peluang kepada fikiran untuk ke hadapan menegakkan rasional, mematikan emosi yang datangnya daripada hati yang biasanya beri jalan yang salah. Ambil segala nasihat yang di beri untuk bina jati diri anda agar lebih matang menempuh kehidupan akan datang bukan menangisi apa yang telah berlaku.Yang berlaku, biarkan ia berlalu dan terus lenyap bersama angin yang bersama sebelum ini.

Saat anda mula goyah dan mahu teresak-esak menangis, segera berwudhuk dan capailah Al-Quran penyembuh segala penyakit termasuk penyakit hati yang sedang patah. Bacalah bait demi bait dan jika anda tidak begitu yakin untuk membaca kerana kurang lancar untuk menyebutnya , bacalah terjemahannya dan jika terjemahan juga tidak ada bersama, beristighfar serta berzikir lah dengan rasa tawaduk kepada Allah. InsyaAllah, Allah akan menghapuskan duka yang mengelilingi anda yang sedang patah hati. Istiqamah agar anda terus mendapat penyembuhan segera mungkin. Apa yang lebih penting, jagailah solat lima waktu dan selalulah berdoa agar di beri ketenangan hati.InsyaAllah semua akan menjadi lebih baik daripada sebelumnya.

   
                       

5 comments:

  1. chill babe.hidup masih pnjang. insyallah ada yg lg baik menantimu. :)

    ReplyDelete
  2. Ops, saudara sudah silap..ini bukan utk diri saya,saya mmberikan motivasi tetapi di mulakan dengan sedikit cerita.. :-)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. aik mcm ada pengalaman ek...hehehe..gurau jela. jadi bg sesiapa yg frust tu, ubatla hati anda sblum mnjadi parah. jom singgah to my update blog, tq :)

    ReplyDelete
  5. hehehe..pengalaman dh pasti ada tapi untuk kali ini tak ler..hehe..insyaAllah akan sampai juga ke ur blog :)

    ReplyDelete