Followers

Saturday 24 September 2011

Mencari Cinta


Sering kali bila berkata tentang cinta, akan ada yang kata lebih baik kita menghargai orang yang mencintai diri kita daripada kita mencintainya. Ya, itu sememangnya benar tetapi salahnya bila hati kita tiada pada orang yang mencintai diri kita dan kita perlu menerima dia kerana dia mencintai diri kita. Kalau kita ada rasa suka padanya sedikit saya setuju dengan kata-kata ini kerana sekurang-kurangnya kita boleh pupuk rasa suka itu menjadi cinta berbanding langsung tiada perasaan dan kita menerimanya kerana dia mencintai diri kita. Akhirnya siapa yang akan merana? Kedua-duanya kerana yang seorang hipokrit boleh menerima tetapi layanannya acuh tidak acuh dan seorang lagi terus memberi tetapi tidak seperti di hargai. Pegakhiran yang benar-benar akhir, putus dan bercerai, sama sahaja bukan?..

Apa itu cinta? cinta itu adalah bila mana dua hati boleh menerima antara satu sama lain dan berbahagialah apabila kedua-duanya saling cinta mencintai kerana cinta itu adalah sesuatu yang dapat menerima kekurangan dan kelebihan pasangannya. Kalau sudah mencintainya pasti kita akan melakukan yang terbaik untuk dirinya tetapi masalah yang sering berlaku bila tiada hati padanya kita akan suka hati untuk melukakan orang yang mencintai diri kita kerana merasakan dia mencintai kita dan apa sahaja yang kita lukakan pada diri dia tidak menjadi masalah kerana dia mencintai diri kita.

Andai ingin di beri hati biarlah kepada insan yang benar mencintai diri kita dan kita juga boleh mencintai diri dia supaya kita tidak melukakan hatinya dan kerana itulah perlu adanya perkenalan sebelum memasuki fasa alam rumahtangga agar dapat kemudi rumahtangga dengan sebaiknya dan melayaninya dengan keikhlasan yang lahir dari hati bukan kerana terpaksa. Jangan risau dan rasa begitu terdesak untuk mencari teman hidup sehingga membuat pilihan yang salah kerana melihat sahabat-sahabat anda sudah berteman dan berumahtangga sedangkan anda belum punyai siapa-siapa.

Sebelum anda benar-benar menemui seorang teman yang dia mencintai anda dan anda juga bakal mencintai dirinya, berdoalah kepada Allah S.W.T tanpa henti minta ditemukan dengan lelaki/wanita yang terbaik untuk diri anda. Usah malu untuk meminta jodoh anda kepada Allah kerana doa bukan terhad untuk kesihatan dan rezeki. Minta seorang teman yang dapat anda mencintainya agar anda tidak menjadi di kalangan orang yang mengecewakan hati orang lain. Cinta tidak sukar di cari kalau niat kita bersih dan insyaAllah semoga anda menemui cinta hati anda.

                    CINTA ITU ADALAH KEIKHLASAN & KEJUJURAN

No comments:

Post a Comment