Followers

Monday 22 August 2011

Buat Bakal Imamku

Bakal Imamku,

Ingin aku menyatakan sesuatu di sini bahawa akan aku mencintaimu sehingga ke akhirat terus ke syurga kerana telahku berjanji sebelum menjadi suri hatimu akanku mencintai jodohku selamanya.Akan aku sempurnakan tugas rumahtangga dengan sebaik-baiknya agar aku bisa menjadi isteri yang solehah buatmu.Akan aku menjaga makan dan pakaimu agar dirimu sentiasa kenyang dengan masakanku dan pakaianmu sentiasa bersih serta berbau harum.Akan aku menjaga akhlakku agar maruahmu tidak tercalar dengan sikap burukku.Akan aku menjaga dan mendidik anak-anak pelengkap kehidupan rumahtangga kita ini dengan ilmu agama secukupnya agar mereka tidak akan sesekali menconteng arang ke mukamu.Akan aku gembirakan hatimu dengan tutur kata yang menawan dan menyenangkan.Akan aku menyayangi,menghormati dan menjaga kedua ibubapamu sepertimana aku lakukan kepada kedua ibubapaku.

Bakal Imamku,

Ingin aku nyatakan jua,tanganku yang akan menyalamimu selepas akad nikah nanti adalah tangan yang pertama menyentuh dan menyalami seorang lelaki yang bergelar kekasih padaku.Ku pertahankan tangan ini agar tidak sewenangnya dipimpin dan disentuh oleh insan yang pernah menjadi kekasihku keranamu suamiku.Ku pertahankan hanya untuk kekasih yang bergelar suami padaku sedemikian kamu yang pasti akan berbangga memiliki aku sebagai isterimu yang berjaya mengalahkan nafsu demi keimanan.

Bakal Imamku,

Ingin dinyatakan lagi,aku memilihmu sebagai suamiku bukan kerana harta,bukan kerana paras rupa melainkan kerana hatiku terpaut dengan ilmu agama yang ada padamu,dengan budi bahasamu,dengan sikap menghormati kepada orang yang lebih tua,dengan kesetiaanmu,dengan kematanganmu,dengan sikap penyayang dan pemurahmu,dengan rakan pergaulanmu dikalangan yang berilmu,dengan sikap tanggungjawabmu yang ditonjolkan,dengan sifatmu yang menawan hatiku dan keluargaku.Dengan keyakinan gerak hati setelah petunjuk diminta kepada Allah s.w.t,aku memilihmu sebagai pelengkap kepada diriku yang sentiasa memerlukan bimbingan daripada seorang pemimpin keluarga bergelar suami yang akan membawa aku mengecapi syurga.

Bakal Imamku,

Ingin ku mendengar lunak suaramu mendendangkan ayat-ayat suci Al-Quran mendodoikan aku sehingga aku tertidur lena bermimpikan nikmatnya syurga.Itu impian dan permintaanku padamu suamiku dan ku pasti suami,permintaanku ini tidak akanmu hampakan.Aku juga pasti rindukan untuk berjemaah setiap hari bersamamu dan menyalami tanganmu serta mendengar segala nasihatmu yang membuatkan aku sentiasa insaf dan lebih takut kepada-Nya berbanding takut kepada dugaan yang menghampiri diri ini.

No comments:

Post a Comment