Followers

Monday 24 October 2011

Tanda Wanita itu Suka Kepada Lelaki


Kenapa kita takut untuk meluahkan perasaan? Kerana kita takut di tolak mentah-mentah, takut malu, takut hendak menerima jawapan yang mengecewakan sebab kerana apa? kerana kita tidak pernah untuk berani berhadapan dengan cabaran. Kalaulah kita berani sahut cabaran, mungkin usaha kita itu tidak sia-sia. Mana tahukan kita tidak bertepuk sebelah tangan, jadi ayuh kita beranikan diri untuk meluahkan apa yang terpendam di dalam hati agar kita tidak terus di bayangi bayang-bayangnya tetapi memiliki realiti di hadapan mata. Hati serta fikiran tidak lagi terus memberikan kerungsingan kerana yang pasti jawapan telah pun terjawab.

Kalau cinta kita ditolak, tidak bermakna dunia cinta kita berakhir, sebenarnya itu satu peluang untuk kita mencari cinta sejati kita lagi dan yang lebih penting, kita tidak terus membuang masa mengejar bayang-bayang bertahun lamanya. Kita lupa yang peluang kita masih banyak lagi disebabkan kita berharap sesuatu perkara yang sebenarnya tidak akan pernah jadi dengan sendirinya tanpa usaha. Memendam perasaan tidak boleh di bawa ke mana, hanya kesakitan yang kita akan rasai dengan pelbagai persoalan yang bersarang di minda. 

Baik wanita mahupun lelaki adalah makhluk yang sama, yang ada hati dan perasaan antara satu sama lain. Mungkin wanita sifat malunya itu lebih terserlah kerana dia adalah wanita yang memang dikurniakan sifat malu agar dia dapat menjaga diri dan maruahnya. Maka oleh itu, wanita memerlukan seorang lelaki yang benar-benar gagah untuk memulakan dahulu salam perkenalan. Dengan cara apa lelaki itu dapat mengenali bahawa wanita itu mempunyai perasaan yang sama? Iaitu :-

1)    Lihat pada percakapannya, kalau ada ‘hint’ dia sukakan anda walaupun dalam nada gurauan, memang benar wanita itu memaksudkannya.

2)    Lihat pada layanannya, kalau dia layan acuh tak acuh, itu bermakna dia memang tidak ada hati langsung dengan anda. Jika layanannya sentiasa ramah dan berjela-jela ceritanya, ternyata dia ada hati dengan anda.


3)    Lihat pada sikapnya yang mengambil berat terhadap diri anda, bila anda kata anda sakit dan dia hanya kata ‘semoga cepat sembuh’ dan selepas itu tidak lagi pedulikan anda, ternyata dia memang tidak ada hati dengan anda melainkan, dia akan bertanya kepada selepas itu samada anda sudah sembuh atau belum, itu menunjukkan memang benar dia ada hati juga dengan anda.

4)    Lihat pada ingatan wanita itu, kalau dia masih ingat perkara apa yang anda dan dia bualkan sebulan atau seminggu sebelum itu, ternyata dia memang ada perasaan dengan anda kerana banyak perkara wanita selalu fikirkan tetapi kenapa dia boleh ingat segala perbualan anda dengannya.

5)    Lihat pada berapa kerap dia datang bertemu anda, jika dalam sehari dia datang kepada anda untuk 3 kali berturut semata-mata untuk berbual dengan anda, ternyata dia benar-benar ada hati dengan anda (situasi ini biasanya satu tempat kerja)

6)    Lihat pada pandangan matanya kepada anda, bila dia sukakan anda,dia tidak pernah berani untuk bertentang mata dengan anda, dia akan menundukkan wajahnya dan mencuri pandang kepada anda bila anda tidak sedari.

7)    Lihat pada kekerapan perbuatannya seperti memberi anda cenderamata, makanan, dan apa sahaja yang boleh di kongsinya dengan anda walaupun dia turut beri kepada 2/3 orang yang lain (orang lain tu sebagai menutup rasa malu dia sahaja).

8)    Lihat juga pada bicaranya bila dia memuji dirinya di hadapan anda bahawa dia tahu serba serbi tentang urusan rumahtangga untuk anda mengkagumi dirinya.

9)    Lihat pada jenis senyumannya,andai senyumannya tanpa kata-kata bermakna dia kelu untuk berbicara dengan anda dan hanya mampu diluahkan melalui senyuman (biasa senyuman sekadar sahabat akan ada pertanyaan dan sebenarnya wanita memang susah hendak senyum dengan lelaki lagi-lagi lelaki yang tidak begitu rapat dengannya)

10) Lihat pada gerakannya, andai dia kelihatan gelabah dan tidak tentu arah bila anda menegurnya atau kata-katanya terabur, memang sah dia ada hati pada anda lagi-lagi bila anda usiknya dengan berkata sambil tersenyum ‘saya suka tengok awak’. Masa tu memang nampak ketara gelabahnya tetapi kalau dia tidak ada perasaan dengan anda, dia buat biasa sahaja dan gelak kuat-kuat sambil berkata ‘kau ni gilalah!’..

Mungkin 10  pendapat ini ada benarnya dan mungkin tidak kerana ianya bergantung juga kepada wanita itu mengawal emosinya agar tidak nampak dan kelihatan pada mana-mana lelaki kerana wanita juga mempunyai ego yang tinggi, sengaja mahu menduga dan terus menduga untuk melihat sejauh mana lelaki itu benar-benar sukakan dia. Akhir kata selamat mencuba.

Untuk Apa Dipendam Cinta Jika Hanya UntukTerus Merana Dan Tertanya-tanya

4 comments: